Struunroutes Siddeburen

C3 Siddeburen, Steendam, Hellum

Titel: Met uitzicht op het water…

Opening Groningen Loopt!

Tientallen vrijwilligers hebben zich over routes in alle windstreken van de provincie gebogen, ondernemers hebben zich aangemeld als informatiepunt, de routes rollen straks uit de drukpers en de speciale website www.groningenloopt.nl gaat de lucht in. De hele provincie is er klaar voor: Groningen Loopt! gaat aan de wandel.

Op 20 maart 2008 worden de wandelroutes van Groningen Loopt! geopend, zodat hiervan tijdens het Paasweekeinde volop gebruik kan worden gemaakt.

Het betreft 30 wandelroutes die onder de naam “Groningen Loopt!” op de markt gebracht worden. De routes zijn ontwikkeld op basis van het oude struunrouteconcept, samen met de aanliggende dorpen. De VGD (Vereniging Groninger Dorpen) en Stichting DBF werken samen aan de uitvoering van dit project. De routes worden geplastificeerd uitgegeven en zullen los verkocht worden, en in een verzamelmap. Ook is een speciale website ontwikkeld o.a. met de mogelijkheid om routes te bestellen of te downloaden. Het eindproduct is een compleet, actueel en kwalitatief goed overzicht van de wandelmogelijkheden in Groningen.

Groningen Loopt! is mede mogelijk gemaakt door:

Hoofdroute ca 17 km

Algemeen
Bij het Schildmeer geldt een aanlijngebod voor honden. Honden zijn echter niet toegestaan op het strand. Er is een alternatief aangegeven. De route is goed te fietsen.

Routebeschrijving
Startpunt: Gereformeerde kerk, Oudeweg, 9628  Siddeburen

1. LA parkeerterrein af: Kerklaan. Op 2e kruising LA: Noorderweg. 1e weg RA. Naast ingang Meidoornhoeve: fietspad. Bij afbuiging fietspad nr links (ri speeltuin) RA: bospad op. Passeer monumentale boom, na ca 100m rechts. Einde pad met bocht nr links: achter speeltuin langs. Bij fietspad RA en weg oversteken nr parkeerterrein/ bos. Hier RA: bos in. Op t-splitsing in bos RA: bos uit en LA: verharde weg in. Na ca 200m RA: ruiterpad vóór bos langs, ri gaslocatie winning. Passeer gaslocatie aan rechterkant. Op t-splitsing RA: ri N33. Op splitsing LA en Huisweersterbos in via fietspad. Volg fiets/wandelroute in bos. Na het bos LA: ri Steendam, langs afwateringskanaal. Bij brug in Steendam, kies optie 1 (met hond) of voor hoofdroute:
  2. Voor brug langs weg oversteken (let op!): volg fietspad ri Schildmeer. Volg fiets/looppad langs strand tot Boei 12/ Camping de Otter.
  3. Hier LA: fietspad ri Harkstede. Vervolg pad langs Schildmeer. Houd links aan: Heerenhuisweg.
  4. Einde weg (in Hellum) RA en meteen LA: Populierenlaan. Rechtdoor tot waar links ingang ruiterpad zichtbaar is. Dit pad in. Ter hoogte van viaduct LA: onverhard pad in, links achter bos. Einde pad LA: volg Veenweg. Einde weg RA: ri Siddeburen. Na CBS De Zonnewijzer Siddeburen in, RA ri Nederlands Hervormde kerk. Rond kerk verder dorp in. Bij Bakkerij Benning LA: Lougpadje. Steek Oudeweg over ri startpunt van de route.

Optie 1 (met hond): LA, Damsterweg in. Na ca 300m RA: Roegeweg in. Naar Boei 12. Vervolg hoofdroute bij routenr 3.

Bezienswaardigheden

1. Siddeburen en Hellum, op zandrug die 4500 jaar geleden al bewoond werd. Veenvorming maakte bewoning vervolgens onmogelijk. Het veen werd door boeren (smalle strokenverkaveling, open karakter); rond het jaar 1000 weer permanente vestiging mogelijk. Hier ontstonden uiteindelijk de  lintdorpen uit.
  2. Halverwege de route in het bos mooi uitzicht vanaf het bankje
  3. Gaswinningslocatie, onderdeel van de gasvelden van Slochteren ontdekt in 1959
  4. Strokenverkaveling was eeuwenlang kenmerkend. In 2e helft vorige eeuw veel ruilverkaveling, aanleggen van bos (Huisweersterbos) en natuurgebieden.
  5. Steendam, dorp met watersporttraditie. Op plek huidige dorp heel vroeger een stenen dam aangelegd, ter verbetering van weg door drassig merengebied.
  6. Schildmeer, een van de vroegere meren ten noorden van Siddeburen. Beschermde natuur en modern recreatiecentrum, met schitterend recreatief zandstrand. Deel van vaarverbinding tussen Schildmeer, Groningen en Delfzijl.
  7. Prachtig uitzicht op o.a. de haven van de camping
  8. Oude schutssluis. Restauratie en weer onderdeel te maken van vaarroute ligt in bedoeling
  9. Heerenhuisweg, naar het Herenhuis van de heren van Wijghel van Schildwolde. Het huis, later herberg Sans Souci, verwoest in 1944.
  10. Oeverlanden, schitterend vogelbroedgebied
  11. Na ontginning van veen kwam grond lager te liggen. In 18e eeuw werd door boeren veel gedaan om dit land toch te kunnen gebruiken: aanleg dijken, molens, graven van vaarten.
  12. Hellum met grotendeels romaanse kerk (rond 1100) met twee oudste rouwborden in de provincie. Lintbebouwing met grote boerderijen en kleine arbeidershuisjes.
  13. Ned. Herv. Kerk, gebouwd van zwerfstenen, Bremer zandsteen en tuf- en baksteen
  14. Bok van Siddeburen, symbool van onverzettelijkheid van Siddeburen

Toeristische informatiepunten

De volgende toeristische informatiepunten verwelkomen u graag met informatie over de omgeving en leuke arrangementen.

Glasstudio & Supply Noord De Meidoornhoeve

Noorderholt 29
9628 BV Siddeburen
T: 0598-432042
www.meidoornhoeve.nl
Openingstijden: dagelijks van 09.00-17.00 uur, zondags gesloten.

Minicamping Noorderzon

9629 PA Steendam
T: 0598-431348
www.de-otter.nl

Openingstijden: ma + di gesloten, woe + do 17.00-22.00 uur, vr, zat, zon 10.00-22.00 uur.